Dejepis
Dejepis - 1. ročník štvorročné štúdium
Predmet
Dejepis
Kód a názov štátneho vzdelávacieho programu
64 Ekonomika a organizácia, obchod a služby
Názov školského vzdelávacieho programu
Stravovanie a stravovacie služby, Kozmetika a kozmetické služby
Kód a názov učebného odboru ŠkVP
6445 4 00 kuchár,
6446 4 00 kozmetik
Časová dotácia
33 hodín ročne
Ročník
1. ročník
Stupeň vzdelania
úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A
Forma štúdia
denná
Vyučovací jazyk
slovenský jazyk
Charakteristika predmetu
Dejepis spolu s náboženstvom a občianskou náukou patrí do vzdelávacieho okruhu Človek, hodnoty a spoločnosť. Všetky tieto samostatné predmety vo svojich integratívnych vzťahoch predstavujú jeden z významných prostriedkov procesu humanizácie žiakov. V dejepise si žiaci postupne osvojujú kultúru spoločenskej komunikácie a demokratické spôsoby svojho konania na základe oboznamovania sa s historickým procesom ako jedným zo základných predpokladov komplexného poznávania sveta a ľudskej spoločnosti.
Hlavnou funkciou dejepisu je kultivovanie historického vedomia žiaka ako celistvej osobnosti a uchovanie kontinuity historickej pamäti v zmysle odovzdávania historickej skúsenosti či už z miestnej, regionálnej, celoslovenskej, európskej alebo svetovej perspektívy. Súčasťou jej odovzdávania je predovšetkým postupné poznávanie takých historických udalostí, dejov, javov a procesov v priestore a čase, ktoré zásadným spôsobom ovplyvnili vývoj slovenskej spoločnosti a premietli sa do obrazu našej prítomnosti, pričom kladie dôraz na dejiny 19. a 20. storočia, v ktorých môžeme nájsť z väčšej časti korene súčasných spoločenských javov i problémov. Takto vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu vlastenectva ako súčasti kultivovania ich historického vedomia, v ktorom rezonuje i úcta k iným národom a etnikám, rovnako tak rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností, ľudí, rôznych diverzifikovaných skupín a spoločenstiev. Prispieva tak k rozvíjaniu hodnotovej škály demokratickej spoločnosti. Rovnako dôležitosť pripisuje aj demokratickým hodnotám európskej civilizácie.
Dejepis sa bude vyučovať v prvom ročníku štvorročných študijných odboroch, jednu hodinu do týždňa, spolu za rok 33 hodín. Nadväzuje na poznatky zo základnej školy, žiaci si dotvárajú svoje historické poznanie a vnímanie. Významne k tomu prispievajú aj poznatky zo slovenského jazyka a literatúry, občianskej náuky či náboženstva. Celým dejepisom sa bude vinúť myšlienka – „Národ, ktorý nepozná svoju históriu, je odsúdený prežiť ju znova“. Vzdelávací okruh tvorí učivo zo slovenských a všeobecných dejín. Je vyberané tak, aby žiaci mohli lepšie porozumieť súčasnosti, preto sa hlavný dôraz kladie na najnovšie dejiny až do súčasnosti. Zo všeobecných dejín je zaradené do dejepisu to, čo znamenalo významnú zmenu s veľkým dosahom (svetovým alebo európskym), ďalej to, čo výrazne ovplyvnilo naše dejiny a takisto to, čo patrilo k základnému „kultúrnemu vybavenie“ človeka dnešnej doby.
Hlavnými tematickými časťami predmetu sú:
- Prečo sa učíme dejepis? /3 hodiny/
- Ako sa žilo Slovákom v stredoveku /4 hodiny/
- Na ceste k novoveku /2 hodiny/
- Premeny spoločnosti v 17. až 19. storočí /6 hodín/
- Slovensko a prvá svetová vojna /4 hodiny/
- Československá republika /3 hodiny/
- Slovensko a druhá svetová vojna /5 hodín/
- Po druhej svetovej vojne /4 hodiny/
- Quo vadis, planéta Zem? /2 hodiny/
spolu 33 hodín
Dejepis sa bude vyučovať v klasických učebniach (celá trieda, spojené odbory) s využitím audiovizuálnych pomôcok – projektor, DVD prehrávač, CD prehrávač a iné, odborné knihy, obrazový materiál, historické mapy, atlasy... Žiaci budú pracovať s učebnicami Dejepis pre stredné odborné školy a stredné odborné učilištia - 4 diely, budú mať poznámkový zošit formátu A5 linajkovaný. Budú vedení k tomu, aby informácie čerpali z rôznych zdrojov, zhromažďovali ich, porovnávali, triedili, interpretovali, spracovávali do referátov. Raz ročne navštívia nejaké významné historické miesto v regióne (návšteva Staroľubovnianskeho hradu) alebo širšom regióne (napr. návšteva koncentračného tábor v Osvienčime).
Ciele vyučovacieho predmetu
Dejepis ako vyučovací predmet má pri výchove žiaka ako budúceho občana nezastupiteľné miesto. Umožňuje formovanie historického a národného povedomia, zdravého vlastenectva, vedie k porozumeniu medzi národmi, sprístupňuje žiakom všeľudské hodnoty v duchu princípov humanizmu a demokracie.
Žiak má:
- uvedomiť si a svojím vlastným prístupom chrániť hodnoty ľudskej civilizácie, prírody a kultúry, pochopiť závažnosť riešenia globálnych problémov ľudstva,
- rozvinúť svoj záujem o život spoločnosti a potrebu aktívneho vlastného prínosu do spoločného diania,
- nadobudnúť hrdosť na vlastný národ a porozumenie a toleranciu aj vo vzťahu k iným národom,
- pochopiť rôznosť ľudského myslenia a konania a byť schopný prijímať pluralitné názory na vývoj spoločnosti,
- osvojením si vedomostí z vývinu odboru získať kladný vzťah k svojej budúcej profesii.
Historické myslenie žiakov sa formuje najmä týmito prostriedkami:
- zorientovaním sa v historickom čase,
- pochopením príčinno-následných vzťahov vo vývoji spoločnosti,
- pochopením kontinuity historického vývoja celostného spoločenstva a nášho miesta v dejinách,
- pochopením vývoja konkrétnej spoločnosti, v ktorej žiak žije, čím sa žiak pripravuje na život v tejto spoločnosti,
- rozvíjaním predstáv o konkrétnom živote ľudí v daných historických obdobiach, čím sa rozširujú životné skúsenosti žiaka,
- sprístupnením života a prínosu významných osobností v dejinách,
- zdôrazňovaním priority všeľudských mravných hodnôt,
- uvedomením si vzťahu medzi minulosťou, prítomnosťou a budúcnosťou.
Výchovné a vzdelávacie stratégie
Komunikatívne a sociálno-interakčné stratégie
- Sprostredkovať informácie vhodným spôsobom (video, text, hovorené slovo, diagram) tak, aby každý každému porozumel,
- vyjadriť alebo formulovať (jednoznačne) vlastný názor a záver,
- kriticky hodnotiť informácie (časopis, internet),
- správne interpretovať získané fakty, vyvodzovať z nich závery a dôsledky.
IKT stratégievyužívať pri vyhľadávaní relevantných informácií
- z rôznych zdrojov – textov verbálnych, obrazových, grafických i z textov kombinovaných
- z učebníc, cvičebníc, pracovných zošitov, slovníka cudzích slov, atlasov, novín, časopisov, webových stránok
- z odbornej, populárnovedeckej literatúry a historickej beletrie
Stratégie kritického myslenia a schopnosti riešiť problémy
historický čas
- zaraďovať historické fakty, udalosti, javy, procesy v chronologickej postupnosti
- zaraďovať historické fakty, udalosti, javy, procesy do synchrónnych celkov
- rozpoznať nerovnomernosť historického vývoja na základe prijatých kritérií
- identifikovať rôzne časové štruktúry historického vývoja
- používať periodické termíny – medzníky ako jeden z prostriedkov orientácie v minulosti
historický priestor
- rozlišovať medzi miestnymi, regionálnymi, národnými, globálnymi historickými javmi a procesmi
- vystihnúť základné vývinové charakteristiky miestnych, regionálnych, národných, globálnych historických javov a procesov a prepojenosť medzi nimi
- chápať vzájomnú prepojenosť a podmienenosť hospodárstva, politiky, sociálnej organizácie a kultúry
- chápať vzťahy medzi individuálnym a sociálnym životom
- chápať úlohu osobností v dejinách
historické fakty, udalosti, javy a procesy
- vyčleniť jednotlivú historickú udalosť, jav, proces
- charakterizovať historické udalosti, javy, procesy na základe určujúcich znakov
- určiť príčiny a vymedziť dôsledky historických udalostí, javov a procesov
- vymedziť a popísať charakteristické znaky jednotlivých historických období, civilizácií, kultúr
- objasniť vývinové a typologické zvláštnosti historických období, civilizácií v jednotlivých krajinách, oblastiach a regiónoch
- charakterizovať vzhľadom na historickú podmienenosť ekonomické, sociálne, politické a kultúrne faktory, ktoré ovplyvňovali historický vývoj
- určiť vzhľadom na historickú situáciu význam a úlohu jednotlivých oblastí života spoločnosti a človeka, predovšetkým mytológiu, náboženstvo, vedy, umenie, každodenný život
Stratégie rozvoja osobnosti aplikovať ich
- v nových situáciách, v „skúmateľských“ postojoch a pracovných postupoch pri analýze školských historických písomných, obrazových, grafických a hmotných prameňov - stopách po minulosti
- pri vymedzovaní predmetu skúmania
- pri analyzovaní štruktúry problému
- pri rozlišovaní kľúčových problémov, otázok
- pri vyjadrovaní toho, čo už vieme a čo ešte musíme odhaliť
- pri myslení v alternatívach
- pri vytvorení plánu skúmania
- pri komunikácii v „skúmateľskom“ tíme o výsledkoch skúmania
- pri vytváraní záznamu zo skúmania
- pri využívaní týchto informácií a verifikovaní ich hodnoty
- pri vyberaní informácií
- pri organizovaní informácií
- pri porovnávaní informácií
- pri rozlišovaní informácií
- pri zaraďovaní informácií
- pri kritickom zhodnotení rôznych zdrojov informácií
- pri štruktúrovaní výsledkov, výstupov a potvrdení vybraného postupu
- pri zoradení výsledkov
- pri rozpoznaní podstatného od nepodstatného
- pri určovaní podstatného, kľúčového
- pri integrovaní výsledkov do chronologického a historického rámca
- pri vyhodnocovaní správnosti postupu
- pri tvorbe súboru vlastných prác (portfólio)
Uvedený komplex študijných (predmetových) kompetencií (spôsobilostí) sa spresňuje, konkretizuje v učebných požiadavkách v jednotlivých tematických celkoch učebného obsahu v podobe systematizovaného výkonového štandardu.
Stratégia vyučovania
Názov tematického celku
Stratégia vyučovania
Metódy
Formy práce
Prečo sa učíme dejepis?
Motivačné – usmerňujúce záujem o učenie: motivačné rozprávanie, rozhovor, demonštrácia
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Ako sa žilo Slovákom v stredoveku
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Na ceste k novoveku
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Premeny spoločnosti v 17. až 19. storočí
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Slovensko a prvá svetová vojna
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Československá republika
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Slovensko a druhá svetová vojna
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál, DVD
Po druhej svetovej vojne
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál
Quo vadis, planéta Zem?
Expozičné metódy – rozprávanie, opis, vysvetľovanie, rozhovor, beseda, samostatné štúdium, fixačné metódy - opakovanie
Frontálna výučba.
Frontálna a individuálna práca žiakov. Skupinová práca žiakov. Práca s knihou, obrazový materiál, návšteva kultúrnej pamiatky, DVD
Učebné zdroje
Názov tematického celku
Odborná literatúra
Didaktická technika
Materiálne výučbové prostriedky
Ďalšie zdroje
Prečo sa učíme dejepis?
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 1. časť Od praveku k novoveku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
rodinné albumy
Ako sa žilo Slovákom v stredoveku
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 1. časť Od praveku k novoveku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
obrazový materiál
Na ceste k novoveku
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 2. časť Od praveku k novoveku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
zemepisná mapa sveta
Internet,
obrazový materiál
Premeny spoločnosti v 17. až 19. storočí
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 2. časť Dejiny novoveku do revolučných rokov 1848 - 1849; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
obrazový materiál
Slovensko a prvá svetová vojna
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 3. časť Slovensko a svet v rokoch 1849 - 1939; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
obrazový materiál, Milo Urban: Živý bič
Československá republika
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 3. časť Slovensko a svet v rokoch 1849 - 1939; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
obrazový materiál
Slovensko a druhá svetová vojna
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 4. časť Od 2. svetovej vojny k dnešku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
DVD, obrazový materiál
Po druhej svetovej vojne
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 4. časť Od 2. svetovej vojny k dnešku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
obrazový materiál
Quo vadis, planéta Zem?
Fremal, Karol a kol.: Dejepis pre stredné odborné školy a odborné učilištia, 4. časť Od 2. svetovej vojny k dnešku; časopis Historická revue
Dataprojektor, PC, meotar, školská tabuľa
historická mapa
DVD, obrazový materiál