INOVAČNÉ VZDELÁVANIE (v skratke IV)
IV pre pedagogických zamestnancov je program alebo súbor aktivít zameraných na rozvoj zručností a kompetencií učiteľov a ďalších pedagogických pracovníkov, aby mohli efektívne implementovať moderné, inovatívne prístupy vo svojej výučbe. Cieľom je pripraviť pedagógov na nové výzvy v oblasti vzdelávania a poskytnúť im nástroje a metódy, ktoré podporujú kreatívne, kritické a podnikavé myslenie študentov.
Hlavné aspekty inovačného vzdelávania pre pedagogických zamestnancov:
-
Rozvoj digitálnych kompetencií: Pedagógovia sa učia pracovať s modernými technológiami a nástrojmi, ktoré môžu využívať vo výučbe (napr. interaktívne tabule, online platformy, vzdelávacie aplikácie). Tieto zručnosti im umožňujú vytvárať dynamické a interaktívne vyučovacie prostredie.
-
Projektovo orientované a interdisciplinárne učenie: Pedagogickí zamestnanci sa školia, ako organizovať a viesť projektovo orientované vyučovanie, ktoré prepája rôzne predmety a oblasti. Cieľom je, aby sa študenti učili prostredníctvom praktických aktivít, ktoré simulujú reálne situácie.
-
Podpora kreativity a kritického myslenia: Učitelia sú vzdelávaní v technikách, ktoré povzbudzujú žiakov k tvorivému riešeniu problémov, k hľadaniu inovatívnych prístupov a ku kritickému hodnoteniu rôznych situácií.
-
Individuálny prístup a diferencovaná výučba: Inovačné vzdelávanie pripravuje pedagógov na prácu s rôznorodými skupinami študentov, vrátane tých s rôznymi štýlmi učenia a potrebami, aby mohli prispôsobiť metódy a obsah výučby podľa ich individuálnych potrieb.
-
Vedenie a koučing: Pedagogickí pracovníci získavajú zručnosti v oblasti leadershipu a koučingu, čo im umožňuje viesť a podporovať študentov nielen ako učitelia, ale aj ako mentori a facilitátori ich vzdelávacieho a osobného rozvoja.
-
Podpora reflexie a profesijného rozvoja: Vzdelávanie zahŕňa aj aktivity, ktoré podporujú reflexiu pedagogickej praxe, aby sa učitelia mohli neustále zlepšovať, zdieľať skúsenosti a učiť sa z nich.
IV pre pedagogických zamestnancov tak pripravuje učiteľov na to, aby boli nielen sprostredkovateľmi vedomostí, ale aj facilitátormi kreatívneho a aktívneho učenia, ktoré je nevyhnutné v modernej vzdelávacej spoločnosti.
IV sa organizuje ako jednoduchý program inovačného vzdelávania poskytovaný v rozsahu najmenej 50 hodín. Inovačné vzdelávanie sa organizuje na základe a v rozsahu oprávnenia, ktoré vydáva ministerstvo školstva.
ABSOLVOVANÉ IV pedagogických zamestnancov sú samostatnou zložkou osobných spisov zamestnancov.
-